MDP Project Modern Living, Conscious Building 2020-2021
VERDUURZAMING DOOR ZONNEPANELEN BIJ BEDRIJVEN

 

Omdat er in Noard-East Fryslân een te kort aan zonnepanelen is, wil de gemeente graag oplossingen vinden om meer zonnepanelen te kunnen plaatsen. de gemeente wil geen zonnepanelen in de natuurgebieden plaatsen aangezien dit niet in het beeld van Friesland past. De oplossing hiervoor is om zonnepanelen op daken te plaatsen van verschillende bedrijven. Maar om dit te kunnen realiseren zijn wel een aantal aanpassingen nodig. Aangezien daken van deze bedrijven niet stevig gebouwd zijn, moeten deze sterker gemaakt worden. En zo zijn er meer verschillende redenen. De hoofdvraag van het onderzoek luidt:

'Hoe krijgen we bedrijven zover dat ze hun daken zoveel mogelijk vol leggen met zonnepanelen?' 

DAKBEDEKKING ONDER ZONNEPANELEN
Wanneer een bedrijf zonnepanelen op hun dak willen hebben, moet er met een aantal factoren rekening worden gehouden. Zoals de verzekering, de stevigheid van de dakconstructie, de soort zonnepanelen en de kleur van de dakbedekking. Bij de dakbedekking zit er wel aardig verschil tussen witte dakbedekking en zwarte dakbedekking. Witte dakbedekking is koeler en zwarte dakbedekking reflecteert niet en neemt juist warmte op. Witte dakbedekking is steeds meer de opkomst en het is ook brandveiliger.

VERSTEVIGEN VAN DAKEN
De constructie van het dak is ook een bepalende factor voor het plaatsen van de zonnepanelen. Naast de constructie zijn er nog een aantal factoren die bij de zonnepanelen een rol speelt. Deze factoren zijn: het windgebied, de hoogte van het dak, de hellingshoek, de hoeveelheid ballast en de constructie. Om zo veel mogelijk met deze factoren rekening te houden is de dakconstructie essentieel. De dakconstructie kan aangepast worden waardoor de overige factoren worden verkleind. dit kan door de gordingen van het dak te verstevigen.

VERZEKERING ZONNEPANELEN
Zonnepanelen kunnen aantrekkelijker gemaakt worden voor bedrijven door ze te steunen met een subsidie. Zoals subsidies zodat de btw van de installatie en aankoopprijs terug kan worden gevraagd, saldering regeling en dat er een speciale lening kan worden afgesloten wegens duurzame inverstering. Door deze subsidies aan bedrijven te geven wordt het ook aantrekkelijk voor bedrijven om zonnepanelen aan te schaffen en groene energie te gebruiken als bedrijf. Eventuele oplossingen voor de premies zijn, dat de zonnepanelen brandveiliger worden, om een bepaalde tijd gecontroleerd worden op defecten of dat de zonnepanelen in een grotere hoeveelheid worden gefabriceerd, zodat de aanschafkosten van zonnepanelen wordt verlaagd.

ZONNEPANELEN AANTREKKELIJK MAKEN VOOR BEDRIJVEN
De premies voor de zonnepanelen is in de afgelopen jaren flink omhoog gegaan. Dit komt doordat er steeds vaker zonnepanelen door oververhitting of de natuur omstandigheden kapot gaan. Voor de verzekeringen is het daardoor handiger om de premies hoger te zetten, zodat zij zichzelf kunnen indekken, mocht er wat gebeuren met de zonnepanelen. Maar hierdoor wordt het voor bedrijven wel minder aantrekkelijk om zonnepanelen aan te schaffen.

SOORTEN ZONNEPANELEN
Soorten zonnepanelen zijn ook van belang bij het kiezen van de juiste panelen. Hierbij wordt rekening gehouden met de structuur van de zonnepanelen. Kiest het bedrijf voor een mono kristallijn structuur of toch voor de polykristallijn structuur. Ook is het vermogen van de zonnepanelen van belang, aangezien een bedrijf veel stroom verbruikt. De afmetingen van een paneel is daardoor ook van belang aangezien dit een grote impact kan hebben op de hoeveelheid stroom die geleverd en gehaald wordt uit de zonnepanelen. Voor bedrijven is het ook handig om een optimizer te gebruiken, zodat er geen stroom wordt verloren tijdens het omzetten van de energie aangezien dit proces directer is met de optimizer vergeleken met andere opties. Op de daken van grote bedrijven is vaak veel ruimte waardoor zonnepanelen dan een goede keuze is om in te investeren. Door met deze factoren rekening te houden kan er een berekening worden gedaan om zo te bepalen hoeveel zonnepanelen het bedrijf moet aanschaffen.

Reflectie MDP-project
Als eerst heb ik contact gezocht via de mail met daarin een voorstel om via teams een afspraak te maken. Hierna is er vooral contact gezocht via WhatsApp en er is elke week een Teams-meeting georganiseerd. Via de mail heb ik voornamelijk contact gehad met onze opdrachtgever.
Aan het eind van dit project had ik feedback gevraagd van onze opdrachtgever, hierin zei ze dat ik juist had gehandeld met haar en dat het goed was dat ik niet het voortouw had genomen, de heren uit de groep mochten ook wel eens het initiatief nemen.
Uit deze feedback neem ik als leerpunt mee dat ik tussentijds vaker contact ga leggen met de opdrachtgever omdat dit best een belangrijk punt is bij een samenwerking. Hierdoor kan het project tijdig bijgestuurd worden door de opdrachtgever.

Maak jouw eigen website met JouwWeb