Bestek van De Friesland

Beroepsproducten

 

Het beroepsproduct die onder de leeruitkomst Monitoren, toetsen en evalueren valt is:
- Het bestek
        • 00 Algemeen
        • 01 Voor het werk geldende voorwaarden
        • 10 Bouwplaats inrichting
        • 33 Dakbedekkingswerk
        • 44 Plafondsystemen

In totaal vraag ik 3 EC’s voor de leeruitkomst Monitoren, toetsen en evalueren.
Mijn hoofdstukken (hoofdstukken 10, 33 en 44) van het bestek zijn de vinden onder de bestandsnaam: Bestek. Ook is dit te vinden boven aan deze pagina.

Procesbeschrijving


Het bestek
Voordat we als groep begonnen aan het bestek, hebben we eerst gezamenlijk de hoofdstukken 00 Algemeen en 01 Voor het werk geldende voorwaarden gemaakt. Als groep zijnde zijn we langs elk kopje gegaan en hebben we, zo nodig, het UAV 2012 er bij gepakt. Nadat we als groep deze hoofdstukken klaar hadden, hebben we de rest van de hoofdstukken verdeeld. Het leek ons verstandig de hoofdstukken te verdelen naar ieder zijn onderzoek. Hierdoor waren de meeste hoofdstukken al verdeeld. De overgebleven hoofdstukken werden in de groep gegooid en zo kon ieder er nog een hoofdstuk bij kiezen.

Tijdens het maken van mijn hoofdstukken heb ik veel informatie op moeten zoeken. Door tijdig te overleggen met mijn groepsgenoten kon ik mijn vragen stellen en zo nodig, op tijd ingrijpen als het mis ging. Na het inleveren van het bestek bij Kor Visser, heeft hij er feedback op gegeven. Ik heb het bestek daarna nog eens goed doorgenomen. De feedback van Kor Visser heb ik verwerkt in het uiteindelijke resultaat.

Reflectie

 

Wat heb ik geleerd?
Ik heb veel geleerd bij het maken van het bestek. Allereerst heb ik veel voorbeeld bestekken doorgenomen om te kijken wat voor informatie er in een bestek te vinden is. Alleen al door het doornemen van voorbeeld bestekken heb ik al veel geleerd. Ook de overlegmomenten met mijn groepsgenoten vond ik heel leerzaam. Tijdens deze overlegmomenten kon ik aan bepaalde groepsgenoten vragen stellen waar veel informatie uit vrij kwam die ik kon gebruiken bij het maken van mijn bestek hoofdstukken.

Ik vond het wel heel lastig om mijn hoofdstukken te maken aangezien ik het nog niet eerder had gedaan. Ik vond het lastig om te bepalen welke informatie nou echt belangrijk was en toegevoegd moest worden. Tussentijds vroegen we feedback aan Kor Visser en stelden we vragen over bepaalde hoofdstukken. Met deze informatie konden wij weer verder met het bestek. Van deze feedback momenten heb ik veel kunnen leren en heb ik toegepast aan de verbeterde versie.


Heb ik mijn doel gehaald?
Voorafgaand aan het bestek had ik niet echt een doel voor mezelf opgesteld. Ik ging er met een open beeld in, waardoor ik geen verwachtingen had. Tijdens het hele proces van het bestek heb ik echt veel geleerd. Door af en toe feedback te vragen aan docenten en studenten, kwam ik weer verder in het proces. De informatie die ik dan ook heb opgedaan tijdens de feedback momenten, zal ik meenemen naar de volgende keer als ik een bestek moet maken.

De uiteindelijke feedback die ik op mijn hoofdstukken van het bestek heb gekregen van Kor Visser, heb ik verbeterd. Het voornaamste feedback was dat er bij sommige hoofdstukken wat informatie ontbrak. Dit heb ik aangevuld.

Leeruitkomsten en aantal EC's

 

Monitoren, toetsen en evalueren, 3 EC's.

 

Voor de LUK Monitoren, toetsen en evalueren heb ik als beoordeling een goed mogen ontvangen.